Sukošan 2023, Chorvatsko

Bavaria 45 (2014, 14.27 m)

V létě 2023 jsem se vydal se svou sedmičlennou posádkou na svou první nezapomenutelnou samostatnou plavbu po chorvatských vodách s lodí Bavaria 45 z roku 2014. Naše cesta začala v malebném městečku Sukošan a vedla nás přes úchvatné ostrovy a pobřežní města, kde jsme objevovali skryté zátoky, nádherné pláže a kouzelné přístavy.

Hlavní část naší plavby se soustředila v okolí národního parku Kornati, fascinujícího souostroví nacházejícího se v severní Dalmácii. Kornati, známé také jako Stomorski ostrovy, tvoří nejhustší souostroví v celém Středozemním moři. Skládá se z 89 ostrovů a ostrůvků na ploše přibližně 320 km².

mapa ostrova
  • Den 1:
    • Dopoledne: Sukošan → Vrgada
    • Odpoledne: Vrgada→ Murter
  • Den 2:
    • Dopoledne: Murter → Kornati (Uvala Lopatica)
    • Odpoledne: Kornati (Uvala Lopatica) → Mana
  • Den 3:
    • Dopoledne: Mana → Uvala Lojena → Uvala Tomasovac
    • Odpoledne: Uvala Tomasovac → Donji Statival
  • Den 4:
    • Dopoledne: Donji Statival → Zadar
    • Odpoledne: Zadar → Sukošan
  • Den 5:
    • Dopoledne: Sukošan → Telašćíca
  • Den 6:
    • Odpoledne: Telašćíca → Sukošan

Plavba mezi těmito ostrovy byla jako proplouvat jiným světem, kde každý koutek skrýval nové tajemství. Národní park Kornati, založený v roce 1980, chrání nejen pevninskou část, ale i okolní mořské oblasti, které jsou domovem bohaté mořské fauny a flóry. Ostrovy jsou neobydlené a slouží jako útočiště pro mnoho druhů živočichů a rostlin.

Den 1: První koupání jsme si užili u pláže Vrgada. Odpoledne jsme procházeli ostrov Murter, který nás okouzlil svým večerním životem. Z jedné strany lodi jsme pozorovali západ slunce a z druhé strany noční ruch kempu u pláže. Tento obydlený ostrov měl své jedinečné kouzlo.

Den 2: Nejzajímavějším zážitkem dne byla návštěva ostrova Mana. Na jeho vrcholku, u ruin bývalé filmové kulisy, se zasnoubil jeden z našich párů. Tyto ruiny byly postaveny v 50. letech pro film „Raubfischer in Hellas“ a dodnes přitahují návštěvníky svou dramatickou polohou a krásnými výhledy na moře.

Den 3: Ráno jsme začali vytahováním kotvy, která se zasekla na kamenitém dně. Po několika pokusech, vyhozených pojistkách a vynaloženém úsilí se nám ji nakonec podařilo uvolnit. Rozhodně jsme byli rádi, že kotva s námi po zbytek plavby mohla zůstat. Při kotvení v noci u Donji Statival nás překvapila bouře a silný vítr. Naše loď se začala táhnout směrem k pevnině, a tak jsme museli probudit posádku a znovu zakotvit bezpečněji. Po zbytek noci se střídala kotevní hlídka, abychom si mohli dopřát poklidného spánku.

Den 4: Kvůli docházejícím zásobám vody v nádrži jsme se museli vrátit do domovské maríny Sukošan. Odpoledne jsme strávili prohlídkou krásného města Zadar, které je známé svou bohatou historií a kulturními památkami. V rámci noční plavby jsme dopluli do domovské maríny Sukošan pro doplnění vody.

Den 5: Pluli jsme s cílem dorazit do parku Telašćíca, který nás ohromil svou nádhernou přírodou. Nachází se zde i Slano jezero Mír, což je unikátní jezero naplněné slanou vodou skrz podzemní trhliny a v létě dosahuje teploty až 33ºC.

Den 6: Náš poslední den jsme museli zpět do domovské maríny. Díky větru o síle 20 uzlů jsme napnuli plné plachty a pluli rychle pod krásným náklonem. Udělali jsme si okružní jízdu kolem Pašmanu s delfíny, a pak kolem Vrgady zpět do domovské maríny.

Celkem jsme za týden napluli 185 námořních mil.

loď na voděosoba na lodiosoba ve slunečních brýlích na lodiloď na vodě
plachetnice ve voděloď na voděosoba na lodiplachetnice ve voděosoba stojící na skalách v blízkosti lodiplachetnice na vodě
loď na voděosoba ve slunečních brýlích na lodiplachetnice na vodě
plachetnice ve voděosoba na lodiplachetnice ve voděosoba stojící na skalách v blízkosti lodi
loď na voděosoba na lodiloď na vodě

Web zdarma pro jachtaře, skippery a kapitány

Zdarma Vám zkopíruji můj web, platíte pouze za doménu (35 Kč / měsíc bez DPH) a hosting (200 Kč / měsíc bez DPH).

Dělám to z lásky k jachtingu ❤️ a touhy podpořit naši komunitu. Sdílejte tuto možnost s ostatními a pomozme si navzájem ke sdílení unikátních zážitků a zkušeností. 🌟