Trogir 2024, Chorvatsko

D&D Kufner 54 (2022, 17.06 m)

V červenci 2024 jsem vyplul s D&D Kufner 54, největší a nejnovější jachtou, kterou jsem kdy kormidloval. Loď vyrobená v roce 2022 mě mile překvapila svou moderní výbavou, která zahrnovala solární panely, dieselagregát, klimatizaci a elegantní dřevěnou palubu. Přestože byla loď nádherná, překvapilo mě, jak rychle se čas podepíše na 2 roky nové lodi v charteru.

Plavba se soustředila v oblasti Dalmácie kolem ostrovů Brač, Hvar, Korčula, Šolta a Mljet a závěrem jsme se auty dopravili do historického Dubrovníku.

mapa země s modrou vodou a bílým textem
  • Den 1: Trogir → Otok Borovac (Pakleni Islands / Hvar)
  • Den 2: Otok Borovac → Uvala Luka (Korčula)
  • Den 3: Uvala Luka → Lokva Bay (Mljet)
  • Den 4: Lokva Bay → Vrboska (Hvar)
  • Den 5: Vrboska → Bobovišća na Moru (Brač)
  • Den 6: Bobovišća na Moru → Uvala Nečujam (Šolta) → Trogir

Den 1: Začátek plavby se neobešel bez komplikací. Při check-inu se zjistil nefunkční bow thruster, který se musel celý vyměnit a s lodí jsme mohli vyplout až následující den dopoledne. Z Trogiru jsme tak vypluli směrem k Hvaru, kde celá kotevní oblast byla už dávno zaplněná a proto jsme se uchýlili k protějším Pakleni ostrovům. Jedná se o malebné ostrovy známé pro své borovicové lesy, které poskytují přírodní smůlu (paklina) používanou k utěsňování lodí. Poprvé jsem zde použil techniku kotvení, kdy se kotva pouze spouští do dostatečné délky, spoléhá se na slabý vítr, proud a dále se pevnost kotvy nekontroluje. Proto jsem nařídil kotevní hlídku, která zaznamenala rostoucí počet lodí ohrožující náš bezpečný kroužící prostor, kvůli kterému jsme byli nuceni překotvit.

Den 2: S východem slunce jsme zamířili k městu Korčula. Po cestě nás u přídě jachty doprovázela skupina delfínů a tento moment se rozhodně zapsal mezi ty nejkrásnější. Zakotvili jsme v zátoce Uvala Luka hned u města Korčula, kde jsme na kotvě zůstali až do následujícího rána. Korčula je známá úzkými uličkami uspořádanými do tvaru rybí kostry, které byly navrženy pro lepší cirkulaci vzduchu a ochranu před silnými větry, což zajišťuje příjemný chládek v létě a ochranu v zimě. Historické centrum města, spjaté s rodištěm cestovatele Marca Pola, nabízí návštěvníkům neopakovatelnou atmosféru plnou stylových restaurací, vináren a obchodů se suvenýry.

Den 3: Ranní plavba nás zavedla do zátoky Lokva Bay v národním parku Mljet, jakožto jednoho z nejzalesněnějších ostrovů Jadranu. Nejprve jsme se vykoupali v Malo jezero a poté jsme se vydali do vesničky Pomena, kde jsme si dali oběd v jedné z místních restaurací. Po obědě jsme se vrátili k Veliko jezero, kde nás vyzvedl elektrický katamarán a převezl nás k malebnému ostrůvku Svete Marija. Na ostrůvku se nachází románský benediktinský klášter z 12. století, který byl později upraven goticky, renesančně i barokně.

Den 4: Zásoby vody se podle plánu tenčily, protože jsme 720litrovou nádrž rozdělili mezi devět lidí na čtyři dny, což vychazí na 20 litrů užitkové vody na osobu denně. Bylo tedy jasné, že dnes musíme doplnit zásoby. Proto jsme se vydali na dlouhou plavbu zpět na Hvar, konkrétně do Vrbosky. Cestou jsme opět potkali skupinu delfínů, kteří nás potěšili svou přítomností kolem lodi. Po příjezdu jsme doplnili vodu, osvěžili se v maríně a prozkoumali místní pláže. Neopomněli jsme ani návštěvu kostela svaté Marie, který nabízí nádhernou vyhlídku a sloužil jako úkryt před tureckými nájezdy. Díky svým úzkým mostům se také někdy Vrboska nazývá jako "Malé Benátky".

Den 5: Další den jsme pluli do Bobovišća na Moru na ostrově Brač, kde jsme navštívili místní zoo park prirode Sutivan a vedlejší levandulovou farmu.

Den 6: Poslední den plavby jsme se rozhodli strávit koupáním. Zamířili jsme k Uvala Nečujam na ostrově Šolta, kde jsme plavali kolem jachty. Odpoledne jsme prozkoumali vrak lodi Kontesa, 25 metrů dlouhou dřevěnou loď, která se potopila v roce 2010 a nyní leží na mořském dně v hloubce asi 4 metrů, s vrcholem jen půl metru pod hladinou. Večer jsme se vrátili do domovské maríny a připravili loď na check-out následujícího dne.

Celkem jsme za týden napluli 202 námořních mil.

Po skončení plavby jsme se auty vydali do historického města Dubrovník, které si získalo srdce nejen turistů, ale i fanoušků seriálu Hra o trůny. Dubrovník, známý svými středověkými hradbami a úzkými uličkami, se stal hlavním místem natáčení Králova přístaviště, hlavního města Sedmi království. Procházka po Starém městě nás zavedla na místa nejikoničtějších scén seriálu jako Jesuitské schody, kde Cersei podstoupila svou slavnou „chůzi hanby“. Další známou lokalitou je Pile Harbour, s pevnostmi Bokar a Lovrijenac, který v seriálu slouží jako Královský přístav, kde se Lannisterové loučí s princeznou Myrcellou. Dubrovník je nejen historickým pokladem, ale i živoucím muzeem pro fanoušky této epické série. Návštěva Dubrovníku je nezapomenutelným zážitkem, který propojuje kouzlo historie s moderní popkulturou.

Loď na voděLoď na voděplachetnice ve voděplachetnice na voděplachetnice ve vodní ploše se stromy v pozadíOsoba ve slunečních brýlích a květinové košili kráčející po chodníku
osoba stojící před dělemosoba na lodiSkupina lodí na vodní plošeosoba na lodiLoď na vodě
Loď na voděosoba na lodiSkupina lodí na vodní plošeplachetnice ve vodní ploše se stromy v pozadí
osoba stojící před dělemplachetnice na voděOsoba ve slunečních brýlích a květinové košili kráčející po chodníku
Loď na voděplachetnice ve voděosoba na lodiLoď na vodě
Loď na voděosoba na lodiSkupina lodí na vodní plošeplachetnice ve vodní ploše se stromy v pozadí
osoba stojící před dělemplachetnice na voděOsoba ve slunečních brýlích a květinové košili kráčející po chodníku
Loď na voděplachetnice ve voděosoba na lodiLoď na vodě

Web zdarma pro jachtaře, skippery a kapitány

Zdarma Vám zkopíruji můj web, platíte pouze za doménu (35 Kč / měsíc bez DPH) a hosting (200 Kč / měsíc bez DPH).

Dělám to z lásky k jachtingu ❤️ a touhy podpořit naši komunitu. Sdílejte tuto možnost s ostatními a pomozme si navzájem ke sdílení unikátních zážitků a zkušeností. 🌟

Máte zájem? Napište mi e-mail na: josef.krenek@two.do ⛵🌊

klobouk a volant

2024 © Josef Křenek